10 parimat ideed: “Kiire ja aeglane mõtlemine” – D. Kahneman

Kas sa saad usaldada oma sisetunnet? Millised on meie alateadlikud eelarvamused, mis kallutavad meie mõtteprotsessi ja kontrollivad meie elu? Inimestel on kaks mõtteprotsesse kontrollivat süsteemi: 1) Kiire – automaatne, instinktiivne “võitle või põgene”; 2) Aeglane – loogiline, läbimõeldud. thinkingx-large

10 parimat ideed D. Kahnemani raamatust “Kiire ja aeglane mõtlemine”:

1. Kaks süsteemi

Kiire: intuitiivne/kiire/emotsionaalne – “võitle või põgene” (instinktid ellujäämiseks) – see osa on meisse sisse kodeeritud, selle süsteemi kasutamine kulutab vähem energiat. See süsteem on inimest aegade algusest elus hoidnud. See süsteem ütleb, et põgene lõvi eest, väldi sügavaid auke jne.

Aeglane: aeglane/loogiline/tahtlik, selle süsteemi kasutamine nõuab rohkem energiat. Me peame teadlikult kasutama seda süsteemi. Miks? Sest me oleme loomult laisad. Me tahame automaatselt kasutada oma kiiret süsteemi, sest see kasutab vähem energiat.

Miks see on tähtis? Peame end valikute tegemisel mõistlikeks, aga tihti võtab juhtimise üle meie kiire süsteem ja me võime teha ebaloogilisi valikuid.

2. Võimalikkus

Eksiarvamus, mille ohvriks me langeme: mida paremini kättesaadav informatsioon millegi kohta on, seda rohkem arvame, et see tõenäoliselt juhtub. Mõnikord on informatsioon ebaproportsionaalselt hea, aga mõnikord ebaproportsionaalselt halb.

Me kõik suudame meenutada lugu, kus keegi surma saab: uudistes, raamatus, filmis. Tapmiste arv on viimase 50 aasta jooksul kõvasti langenud, aga kohati võib jääda mulje, et inimesi tapetakse tänapäeval palju rohkem.

Tuleb mõista, et asjad, mida meile rohkem näidatakse, ei juhtu enamasti kõige tihemini. See, et miski on haarav pealkiri uudistena, ei tähenda, et seda juhtub rohkem. võimalikkus ei võrdu tõega.

3. Algus-Kõrghetk-Lõpp reegel

Me ei mäleta kunagi kogu elamust/kogemust. Meie aju ei suuda seda tervikuna säilitada ja võtab selle kokku kolmeks osaks: algus, keskosa, lõpp.

Puhkusest mäletad umbes seda: 1) lennuki peale minek; 2) tagasiminek, kojujõudmine; 3) kõrghetked ja madalseisud. Järgmisel korral lähed samasse kohta puhkama ja alles kohale jõudes tuleb meelde, et tegelikult oli kogu aeg halb ilm, kõik kohad olid putukaid täis, kõik kohad olid ülerahvastatud jne, aga meelde jäi see, kui käisid vinges lõbustuspargis ja see, kuidas su naine sind jäätisega viskas.

Näe tervet pilti – meenuta kõiki võimalusi/vaatenurki enne, kui mõtled, et rohi on kusagil mujal rohelisem. Ära korda oma vanu vigu, sest hetkelises meeleseisundis mäletad millestki ainult positiivseid asju. Samal ajal ära lase raisku tänast rõõmu ainult selle pärast, et midagi negatiivset kummitab sind minevikust, sest tähtis on see, kas praeguses tervikpildis on see enam oluline või mitte.

4. Ülehindamise efekt

Omistame iseenda asjadele tahtmatult tegelikkusest suurema väärtuse ainult selle tõttu, et see on meie oma. Näite: midagi müües püame sellest jätta parima mulje. Samal ajal seda ka tegelikult ka ise uskudes, sest arvamus on tihti seda rohkem kallutatud, mida rohkem meil emotsionaalset sidet mingi asjaga on.

Arvame, et mingil asjal on suurem väärtus kui päriselt, sest see on meie oma. Näide: midagi müües püüame jätta sellest parima mulje, uskudes samal ajal ka ise paljut sellest. Oleme palju rohkem kallutatud, kui müüme midagi, mis on meie oma.

Miks on raske on olla iseenda suhtes objektiivne? Küsi ausat nõu lähedaselt sõbralt või õpetajalt või iseendalt (ole enda vastu aus).

5. Raamistamine

Kuidas küsimus/probleem on üles ehitatud (raamistatud), määrab meie valikuid rohkem, kui me arvame. Näide: Kas sa valiksid operatsiooni 90% ellujäämisprotsendiga – või sellise, mille suremus on 10 %? Enamus inimestest ütles, et nad valiksid esimese variandi… olenemata sellest, et väljavaated on võrdsed.

large-leaderboard-db-desk

6. Kaotuse vastumeelsus

Me panustame palju rohkem selleks, et mitte kaotada midagi, kui selleks, et midagi saada. Me vihkame kaotamist rohkem, kui naudime võitmist. Miks on muutus raske? Tahame, et miski meie elus muutuks, aga tegelikult ei tee me selle jaoks midagi. On lihtsam elada samamoodi edasi ja kulutada vähem energiat, kui hakata oma pead vaevama sellega, kuidas midagi paremaks teha.

Kui me jätkame selle tegemist, mida me alati oleme teinud, siis me jätkame selle saamist, mida me alati oleme saanud.

7. Ankurdamine

Kui öelda midagi müües kindel hind, siis hakatakse enamasti selle numbri ümber pakkuma. Midagi ostes tasub alati teha eeltööd ja uurida, kui palju taolised asjad päriselt maksavad. Veel on oluline alati küsida: “Võrreldes millega?” Saab ju lausa iseenda rikkust võrrelda. Meie rahaline olukord võib tunduda kehv, kui võrrelda seda sellega, et 1% inimestest kontrollib riigis 99% rikkusest. Samas kogu maailma seisukohalt vaadatuna oleme tegelikult ise see “1%”, kuna väga suur osa maailma inimestest elab väga halbades tingimustes ja peaaegu rahatult. Kallutatud statistikaga püütakse meid pidevalt mõjutada, ära lase seda teha! Alati küsi:”Võrreldes millega?

8. Lootusetu juhtum/Uppunud kulud

Tea, millal jätkata, tea, millal lõpetada. Hirm, et kui lõpetame – siis on kõik raisatud ja jätkame investeerimist millessegi, mis ei too kasu. Näide: oled mingisse arvutimängu investeerinud palju oma aega, oskad seda hästi ja oled mingis tabelis mingil kohal. Sa saad aru, et see mäng ei anna sulle elus midagi ja ei aita sul su unistuste nimel vaeva näha, aga sa ei suuda/taha lõpetada, sest oled juba nii “hea” selles või nii heal positsioonil tabelis jne. Suuda mõista, kui miski ei ole väärt seda, et sinna enam oma aega ja/või raha investeerida.

9. Võta hoogu maha

Me ei saa lülituda oma aeglasesse süsteemi, kui me kogu aeg oleme kiires süsteemis. Me peame leidma viise, kuidas oma mõtlemist aeglustada ja lülituda ümber aeglase süsteemi peale. Kuidas aeglustuda: 1. Mõtiskle, mediteeri  2. Väldi sotsiaalmeediat, e-maile, telefoni jne tund peale ärkamist ja tund enne magamaminekut. 3. Võta kord nädalas üks täiesti vaba päev, kus saad puhata keha ja vaimu. 4. Pea päevikut/päevaraamatut isiklikuks arenguks

10. Investeeri iseendasse

Iseenese kasvule pühendatud päeviku/päevaraamatu pidamine on parimaid viise muutmaks sinu elu.

1. Pea logi, millele tagasivaadata tulevatel aastatel.
2. Treeni ennast – õpi järk-järgult kõiki neid kiire süsteemi kallutusi vältima ja aita endal olla sinu parim sina.
3. Arenda eneseteadlikkust, investeeri iseendasse kõigis oma elu valdkondades.

demey-tree9

Tekst on tõlgitud ja kohati oma sõnadega selgitatud videost 10 BEST IDEAS | Thinking Fast And Slow | Daniel Kahneman | Book Summary.



Tänan lugemast! Külasta kindlasti ka minu Kitarri kodu lehte kitarrikodu.wordpress.com ja saa osa sellest, millega igapäevaselt hingega tegelen.

large-leaderboard-db-desk

2 kommentaari “10 parimat ideed: “Kiire ja aeglane mõtlemine” – D. Kahneman

Add yours

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: